Odvahu!

Podnikání a podnikavost jsou synonymem pro odvahu a kreativitu. Jaké vlastnosti se dnes cení ve velkých firmách? Najdete jich mnoho: preciznost, pracovitost, loajalita, flexibilita… Cynik by možná dodal názorová pružnost či organizovaný souhlas. Každopádně si troufám říci, že odvahu mezi nimi nenajdete. Ale proč?

V devadesátých letech platilo, že Country manager byl podnikatelem. Měl zodpovědnost za výsledky a zároveň pravomoci k jejich dosahování. Mohl si postavit tým, nastavoval produktové a cenové strategie.

Dnes je člověk na téže pozici obvykle podobný vyššímu úředníkovi státní správy: dohlíží na správné provádění politik a příkazů z centra. A hlavně se nesmí dopustit rizika.

Jedním z důsledků finanční a ekonomické krize byl výrazný nárůst opatrnosti ve firmách. Převládla mentalita „účetních“ (naturelem, ne nutně profesí). Prostor pro intuici a riziko se vytratil.

Byl jsem očitým svědkem smetení dobrého nápadu, který měl v sobě prvky nejistoty z jednoho prostého důvodu: šlo o produkt na českém trhu nový (byť v zahraničí ověřený). Autor nápadu z firmy odešel, našel investory a dnes velmi úspěšně funguje. (Omlouvám se, z pochopitelných důvodů nemohu uvést produkt ani firmu).

Abych nebyl špatně pochopen: důkladný a kritický „business case“ je předpokladem pro dobré rozhodování. Příklady krachů proto, že si autoři svůj nápad „špatně spočítali“, asi známe dost. Ale nikdy nepracujeme se sto procenty známých fakt a o budoucnosti víme jediné – že bude určitě jiná, než plán. A přesně tady je oblast podnikatelského rizika, které v excelu nejde postihnout a představuje podnikatelský „X-faktor“.

Dobrá zpráva na závěr: zkostnatění „starých“ firem vytváří prostor pro nové dravce. Anebo pro zcela nový typ byznysu: nedávno jsem potkal mladého podnikatele, který pro velké firmy „outsourcuje inovace“ – česky řečeno pro ně vyvíjí nové služby, které by korporátní mastodonti těžce prosazovali, nebo by jim jejich vývoj trval léta. A pak jim tu službu prodá – budiž jeho zisk požehnán.

Takže odvahu!

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s