“You cannot cost-cut yourself out of the crisis“

Věta v titulku je jedním z těch krásně jednoduchých a výstižných sloganů, na které je „business English“ tak bohatá (záměrně ponechána v angličtině: v originále holt zní líp).

Snižování nákladů (neboli novočesky „kostkatink“) je pro firemní organismus tím, čím je pro lidské tělo cvičení a přiměřená dieta: ve správném množství prospívá kondici, ovšem přežene-li se, může uškodit. Každá firma by alespoň jednou ročně měla projít kritickou revizí svých nákladů a procesů a „ořezávat přebytečný tuk“. Nicméně nesmí propadnout „nákladové anorexii“.

Většina firem na pokles tržeb zareaguje snížením nákladů. Už jsme odhlásili patery noviny, které nikdo nečetl, takže co dál. V lepším případě firma vymyslí, jak dělat věci lépe a levněji. V horším přestane investovat do marketingu a do lidí.

Ale prodeje stále klesají. Co pak? No přece znovu snížíme náklady! A po několika kolech se firma dostane do „anorektického“ stavu: výsledkem je méně lidí zapojených produktivních aktivit (protože lidé jsou náklady, že), snížení úrovně služeb zákazníkům, redukce produktové nabídky. Buďme upřímní: vaši zákazníci také museli snižovat náklady, vědí, o čem ten příběh je, a pokud jsou s vámi spokojeni, ledacos skousnou. Ale nesmíte z nich dělat blázny. Nesmíte tvrdit, že černá je bílá, a že je pro ně lepší, když za více peněz dostávají horší službu. Pak odejdou, vám poklesnou prodeje, a budete muset co? No přece snížit náklady.

Tak jako sportovec nezlepší svou výkonnost redukcí svalové hmoty, ani firma nezvýší prodeje a zisky nekonečným snižováním nákladů bez investic do trhu.

Růst přichází z tržního podílu. V krizové situaci se ptejme: jaké náklady můžeme odstranit či snížit, aniž bychom dělali ze zákazníků blázny? Ještě lépe: jak (navzdory krizi) můžeme zvýšit náš tržní podíl? Jaké nové trhy můžeme získat? Nezapomínejme, že ty nejlepší nápady se rodí pod tlakem. Pak lze i z krize vyjít vítězně. Snižování nákladů je podmínka nutná, nikoli však dostačující. Uvnitř firmy leží klíč k efektivitě. Příležitosti k růstu jsou venku.

 

P.S. Výše zmíněné teze platí pro firemní sektor, nelze je aplikovat na státní správu a nemají žádnou souvislost s frází že „k růstu se nelze proškrtat“, kterou politici používají jako výmluvu před snižováním byrokracie a přerozdělování.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s