Šťastný a veselý ingejdžment!

„Lidi by tak rádi pracovali v normální firmě, která se k nim bude slušně chovat, a kde by bez kotrmelců mohli dělat smysluplnou práci.“

K napsání tohoto článku mě inspiroval rozhovor s kamarádem, který na začátku ledna nastoupil do nového angažmá (hodně štěstí, milý P., a vykroč pravou!). Probírali jsme důvody jeho odchodu, situaci ve staré firmě, a v naší debatě zazněla věta z úvodu článku. Firmy investují do „engagement“ výzkumů a programů, pořádají „týmbildingy“, ale na základy se často zapomíná. Přitom i zde platí „keep it simple“: netřeba hledat vědu tam, kde stačí používat zdravý rozum. Co funguje?

Jasný cíl a účel. Neboli co děláme, proč to děláme a čeho chceme dosáhnout. Lidé nemají rádi změny, ale ještě více nesnášejí pocit kolečka v soukolí. Pokud rozumějí smyslu a cíli svého konání, jejich zapojení a aktivita jsou galakticky vyšší, než když se cítí jako roboti v automatizovaném provozu.

„Co je v tom pro mě?“ Firemní vize jsou fajn, ale daleko funkčnější je protažení firemních cílů na osobní bonusy a ochota podělit se o výhru. Nikde jsem neviděl takovou starost zaměstnanců o spokojenost zákazníků a nízké náklady jako ve firmě, která vyplácela podíly ze zisku. Ano, stojí to peníze, ale funguje to.

Férové jednání. Lidem nevadí přísný šéf, lidem vadí podrazáci, intrikáni, slaboši, grázlové. Šéf, který je „tough, but fair“, má ten nejvyšší respekt. Je důležité, aby si zaměstnanci mohli šéfa vážit profesně a lidsky – nebo alespoň v jednom z těchto parametrů.

Autonomie: tady bychom dnes v mnohých korporacích narazili, neb v kurzu je centralizace. Ale samostatnost a možnost spolurozhodovat o svém vlastním osudu je tím, co žene krev iniciativy a zodpovědnosti žilami firemního těla.

Elementární slušnost: restrukturalizace, snižování personálních nákladů, outsourcing: to je denní chleba dnešního byznysu. Nicméně i v takových situacích lze jednat s dotčenými s respektem a velkorysostí.

Zapojení a naslouchání: v každé firmě je spousta zkušeností a znalostí. I když sedíte ve vysokém – či v tom nejvyšším – křesle a rozhodnutí bude nakonec vaše, získáte mnoho, když své lidi zapojíte: do generování nápadů, do debat o konkurenci a potřebách zákazníků, do konzultací o budoucím směřování.

Prosté, milý Watsone. Nebo ne? Zní to všechno elementárně, ale dodržovat tyhle principy v praxi vyžaduje vědomé úsilí a občas i upozadění svého ega. Do nového roku tedy přeji zaměstnavatelům věrné zaměstnance, kteří budou rádi a s nadšením chodit do práce. A zaměstnancům přeji firmu, kam se budou ráno těšit a na kterou budou hrdí.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s